Ghidismul este o miscare de tineret deschisa tuturor copiilor, tinerilor si adultilor fara deosebire de nationalitate, credinta,
rasa sau altfel de discriminari.
Scopul AGGR este educarea tinerilor, in special a fetelor si femeilor, punandu-se accent pe dezvoltarea intregului
potential al acestora si a spiritului civic pentru a deveni cetateni responsabili, implicati activ in procesul de luare a
deciziilor.
Ghidismul utilizeaza metode de educatie non-formala.
Educatie non-formala = activitati educative organizate in afara sistemului scolar
Ghidism = in engleza Guiding
To guide = a indruma, a arata drumul, calea
Ghidismul reprezinta o experienta care ofera oportunitati si activitati interesante pentru fiecare dintre noi. Astfel copiii,
tinerii si adultii au ocazia:
•
Sa se distreze intr-un mediu non-formal creativ, prin jocuri, cantece si ateliere;
•
Sa se implice in comunitatea locala prin activitati de voluntariat si proiecte adresate cetatenilor;
•
Sa isi faca prieteni noi;
•
Sa isi dezvolte calitatile de lideri;
•
Sa calatoreasca, sa participe la cursuri si tabere nationale si internationale si sa intalneasca persoane cu culturi si
religii diferite;
•
Sa isi dezvolte calitatile proprii si sa realizeze un progres personal;
•
Sa discute despre problemele care ii preocupa si sa identifice solutii pentru rezolvarea lor;
•
Sa traiasca in natura si sa invete sa o ocroteasca.
PRINCIPIILE FUNDAMENTALE ALE GHIDISMULUI
1. LEGEA SI PROMISIUNEA
Legea reprezinta un stil de viata, o sinteza a valorilor morale pe care Ghidismul doreste sa le inspire membrilor sai,
datoria fiecaruia fata de sine, dar si fata de semeni si de mediul inconjurator.
Depunerea Promisiunii de catre fiecare ghid constituie recunoasterea principiilor Ghidismului.
Promisiunea si Legea exprima principiile fundamentale ale Ghidismului si Cercetasiei, stabilite de fondatorul celor doua
miscari, Lordul Robert Baden-Powell.
Fondatorul a urmarit ca Ghidismul sa incurajeze dezvoltarea personala din punct de vedere spiritual, moral, fizic, mental,
social, intelectual si emotional.
In prezent Ghidismul numara peste zece milioane de membri, care vorbesc limbi diferite, au traditii, culturi si credinte
proprii. Asociatia Mondiala a Fetelor Ghide si Fetelor Cercetase (WAGGGS) a respectat intotdeauna aceste diferente.
Fiecare asociatie nationala are posibilitatea de a adapta Legea si Promisiunea la specificul cultural si national, cu conditia
sa pastreze idealurile exprimate initial de Baden-Powell.
2. PROGRESUL PERSONAL
Prin aderarea la Ghidism, fiecare membru va lua parte la un sistem de dezvoltare personala progresiva, fara
constrangerile impuse de educatia formala.
Ghizii au posibilitatea de a-si alege propriul parcurs educativ. Astfel, acestia progreseaza individual, invatand in acelasi
timp sa interactioneze cu succes in cadrul grupului, sa-si dezvolte propria imaginatie si creativitate.
3. INVATAREA PRIN ACTIUNE
Invatarea prin actiune este rapida si eficienta, stimuleaza initiativa si creativitatea.
Invatarea prin actiune este un principiu cheie in Ghidism. Membrii participa la o varietate de actiuni si provocari care ii
stimuleaza sa isi dezvolte abilitatile si sa contribuie la succesul activitatilor de grup.
Activitatile ghidiste le ofera membrilor posibilitatea sa gaseasca o aplicabilitate imediata a principiilor cuprinse in Lege si
Promisiune.
In acest context, membrii sunt incurajati sa se implice activ in proiecte si actiuni de lobby si advocacy, care urmaresc
influentarea unor politici publice, legi si comportamente, cu scopul de a crea o lume mai buna.
4. SISTEMUL PATRULEI
Ghidismul incurajeaza lucrul in echipa prin sistemul patrulei, infiintat de Baden-Powell. In cadrul unei unitati de ghizi, care
este coordonata de un lider adult, se pot constitui patrule de cate 5-7 membri, sub indrumarea unui lider-copil. In cadrul
patrulei, fiecare isi asuma o responsabilitate.
Sistemul patrulei incurajeaza dezvoltarea prieteniei, a libertatii de expresie, dar si a responsabilitatii individuale si de grup.
In acelasi timp, sistemul patrulei ajuta membrii sa isi dezvolte calitatile de lideri si sa practice aceste abilitati intr-un mediu
multicultural.
5. SERVICIUL IN FOLOSUL COMUNITATII
Ghizii sunt formati pentru a avea o atitudine responsabila in comunitatea in care traiesc si sunt incurajati sa participe la
proiecte in folosul acesteia. Ghidismul ofera membrilor sai posibilitatea de a-si dezvolta intregul potential ca cetateni
responsabili ai acestei lumi.
6. ACTIVITATILE IN NATURA
Organizarea activitatilor si taberelor in mijlocul naturii face posibila educarea ghizilor in spiritul protejarii mediului
inconjurator.
Educarea copiilor si tinerilor pentru a proteja natura este esentiala intr-o lume in care mediul este amenintat de numerosi
factori.
Majoritatea copiilor si tinerilor traiesc in zone urbane industrializate si de aceea Ghidismul le ofera posibilitatea de a
cunoaste si respecta natura, de a descoperi linistea si armonia naturii, departe de zgomotul orasului.
7. COEDUCATIA
AGGR este o asociatie mixta, care ofera sanse egale tuturor membrilor.
8. COOPERAREA ACTIVA INTRE TINERI SI ADULTI
Chiar daca Ghidismul este o miscare de tineret, care incurajeaza munca de echipa si dezvoltarea personala, totusi
prezenta adultilor este esentiala in cadrul organizatiei.
Respectand Legea si Promisiunea, liderul adult reprezinta un model de comportament pentru copii si tineri. Intre tineri si
adulti exista o colaborare stransa in planificarea si organizarea anumitor activitati. Adultii iau in considerare nevoile,
propunerile si dorintele copiilor si tinerilor.
In cadrul organizatiei, sistemul de colaborare dintre tineri si adulti ajuta la inlaturarea discrepantelor intre generatii.
9. EXPERIENTELE INTERNATIONALE
Ghizii au posibilitatea de a participa la seminarii, cursuri si tabere nationale si internationale. De asemenea, ghizii pot fi
voluntari la unul dintre cele patru centre mondiale ale Ghidismului din Marea Britanie, Elvetia, India sau Mexic.
Astfel, li se ofera oportunitatea de a intalni persoane cu mentalitati, culturi si religii diferite, de a accepta aceste diferente
si de a invata unii de la altii.
Asociatia Ghidelor si Ghizilor din Romania
Creat si administrat de Ience Cristian